Wissel
Werking van een Wissel
14/11/23 12:54
Voor wie het interesseert is hier een link naar een Youtube video van DB die (in het Duits) de werking van een wissel illustreert.
Voor een beschrijving in het Nederlands inclusief de benaming van de wisseldelen kun je nog even op onze “wissels” pagina kijken. Er is overigens ook een Nederlandstalige video van ProRail
Het valt in de DB video op dat in eerste instantie een nog niet besmeed (d.w.z. van stangen en vergrendelingen voorzien) wissel 101 getoond wordt. De tongen worden met houten “stretcher bars” en een houten blok tussen aanslagspoorstaaf en afliggende tong gefixeerd.

Even later doet de presentator iets wat ik niet aan zou raden, hij steekt zijn vingers tussen de tong en de aanslagspoorstaaf. Op dit moment kan dat geen kwaad, er lig immers een blok hout tussen tong en aanslagspoorstaaf en de aandrijving ontbreekt nog, Doe je dat in het echt bij een niet geklemd wissel dan kan dat slecht aflopen. Nog even afgezien van het feit dat je dan ook niet “zomaar” midden in het spoor kunt gaan zitten natuurlijk. Toch, slecht voorbeeld.


Voor een beschrijving in het Nederlands inclusief de benaming van de wisseldelen kun je nog even op onze “wissels” pagina kijken. Er is overigens ook een Nederlandstalige video van ProRail
Het valt in de DB video op dat in eerste instantie een nog niet besmeed (d.w.z. van stangen en vergrendelingen voorzien) wissel 101 getoond wordt. De tongen worden met houten “stretcher bars” en een houten blok tussen aanslagspoorstaaf en afliggende tong gefixeerd.

Even later doet de presentator iets wat ik niet aan zou raden, hij steekt zijn vingers tussen de tong en de aanslagspoorstaaf. Op dit moment kan dat geen kwaad, er lig immers een blok hout tussen tong en aanslagspoorstaaf en de aandrijving ontbreekt nog, Doe je dat in het echt bij een niet geklemd wissel dan kan dat slecht aflopen. Nog even afgezien van het feit dat je dan ook niet “zomaar” midden in het spoor kunt gaan zitten natuurlijk. Toch, slecht voorbeeld.


Back to Basics: Points
28/03/23 16:17
Back to Basics is een hele goede serie lezingen en artikelen over het seinwezen. Zeker voor nieuwe professionals in het spoorwegbeveiligingsvak, maar ook voor oude rotten, zoals ik 😉, die het allemaal nog eens op willen frissen. Het overzicht met alle afleveringen tot nu toe vind je in het Januari 2023 nummer van IRSE News.
De Younger Members Section organiseert een serie webinars waarin de auteurs van de artikelen het onderwerp presenteren. Die presentaties zijn dan later weer terug te kijken op het IRSE Vimeo kanaal.
Vanavond: Points part 1 webinar (engels). Lees ook het bijbehorende artikel over points part 1.
De Younger Members Section organiseert een serie webinars waarin de auteurs van de artikelen het onderwerp presenteren. Die presentaties zijn dan later weer terug te kijken op het IRSE Vimeo kanaal.
Vanavond: Points part 1 webinar (engels). Lees ook het bijbehorende artikel over points part 1.
Wisselbediening en Controle
21/03/23 12:57
We hebben een pagina over wisselbediening en controle toegevoegd in het hoofdstuk "functievervullers".