Over de site


Deze site werd gemaakt en onderhouden door Wim Coenraad. De bedoeling is om een inleiding in de achtergronden van de spoorwegbeveiligstechniek (het seinwezen) te geven en om de filosofie van de spoorwegbeveiliging uit te leggen aan de hand van een indeling naar functies, functievervullers en voorbeelden van implementaties van die functievervullers in systemen en producten. Omdat er op veel sites, in veel boeken en tijdschriften voldoende voorbeelden en gedetailleerde beschrijvingen van de technische oplossingen ("hoe de dozen werken") zelf te vinden zijn wordt in eerste instantie simpelweg naar al dat materiaal verwijzen c.q doorlinken. Veel van die informatie, zeer over de wat modernere systemen is ook beschermd door auteursrecht.

De oorsprong van deze site ligt in de website van de IRSE Nederland.

Deze site neemt de plaats in van het boek over dat Wim wellicht ooit had willen schrijven over zijn vakgebied. Uitgangspunt van Wim was dat een website organisch kan groeien.

Over het algemeen zal deze site wat meer hoofdspoorweg (main line railways) dan metro of (snel-)tram (mass transit) insteek kiezen, dat is was nu eenmaal zijn achtergrond. Uiteraard gelden de gebruikelijke disclaimers, alles is naar beste eer en geweten beschreven, op basis van de informatie die hij had. Echter er zijn geen garanties voor volledigheid en correctheid.


Over Wim Coenraad



091012 pasfoto wim

ir. W(im) J. Coenraad HonFIRSE

Hij was een gepensioneerd Senior Adviseur spoorwegbeveiliging, met ruime ervaring in het specificeren, ontwikkelen, auditeren en certificeren van treinbeveiligings- en beheersingssystemen. Past president 2007-2008 van de Institution of Railway Signal Engineers (IRSE).

Hij had naast een grondige kennis van de in Nederland toegepaste systemen, van sneltram tot hogesnelheidslijn, uitgebreid ervaring opgedaan met systemen en procedures in Europa en de Verenigde Staten door zijn betrokkenheid bij internationale organisaties als IRSE, UIC en ERRI en bij het ETCS project. Hij was vanaf de start in 1989 van het project betrokken bij het ETCS project, dat we nu als ERTMC/ETCS aanduiden en heeft aan een aantal grote projecten in Nederland, Denemarken en de UK meegewerkt aan de uitrol ervan. Hij vond het ironisch, maar ook tekenend voor ERTMS, dat de landelijke uitrol in Nederland pas na zijn pensionering startte.

Hij was bedreven in het ontwerpen van systeem-concepten en ontwikkelingsstrategieën en een specialist op het gebied van spoorwegveiligheidsfilosofieën. Laatstelijk hield hij zich vooral bezig met Safety -en Certificerings-management.



Specialisaties: Specificatie, Ontwikkeling, Certificering, RAMSHE, Safety Management, Safety Case Delivery, Management van Independent Safety Assessors en Notified Bodies

Laatste update: 2 augusuts 2024